Aller først vil jeg takke dere som har svart og gitt meg tilbakemelding på mine delinger. Det gir meg inspirasjon for å vite at den jobben jeg gjør er viktig.
Det ønsker jeg også for deg, i den jobben du har og det du utretter i din hverdag.
I går var det markering av den internasjonale kvinnedagen.
Jeg hadde besøk av mine to eldste barn, datter og sønn. Diskusjonen gikk livlig rundt frokostbordet, om syn på kvinne- og mannsdominerte yrker, fysisk og psykisk styrke, likestilling og likelønn.
Med ulike syn og oppfatninger, er det lov å ha delte meninger.
Uten å komme med en påstand, vil jeg tro, og ut fra egen erfaring mene at trivsel spiller en vel så viktig rolle som lønn.
Det å ikke trives i den jobben du gjør, tapper deg for energi, øker stressnivået, gjør deg mindre motstandsdyktig, gir usikkerhet og frustrasjon, og fører etter hvert til utbrenthet.
Trives du i jobben din?
- Blir du lagt merke til?
- Blir du lyttet til?
- Blir du verdsatt for den du er og den jobben du gjør?
- Er det samhandling mellom ledelse og ansatte?
Dette er viktige faktorer for påvirkning av trivsel.
Kan det være at du søker anerkjennelse med å være den som alltid sier JA til ekstraarbeid, ekstravakter og overtid.
Faren er at du gjør deg til til en selvfølge!
Etter hvert vil du miste respekten og troen på deg selv for den du egentlig er, og den du vil være.
Lytt innover!
- Hva er viktig for deg?
- Hvordan vil du bli møtt?
- Hvordan møter du andre?
- Hvordan kan du selv møte situasjonen, og bidra til endring?
- Er du på riktig sted?
Ta deg selv på alvor!
Ingen er tjent med at du tapper deg selv for krefter, og du er den eneste som har ansvar for å gjøre de endringer som må til for deg.